تاريخ : شنبه 20 آبان 1402 | 17:38 | نویسنده : dr saba
مهریه و شرایط و ضوابط آن
مهریه و شرایط و ضوابط آن

با نگاهی اجمالی به آمار طلاق در ایران و راهرو های دادگاه خانواده می توان به این موضوع پی برد که بیشتر آمار طلاق ها مربوط به ازدواج ناموفق و عدم شناخت کافی بوده و در ادامه مهریه های سنگین است که مشکلات خانوادگی را شدید کرده و نهایتاً باعث این می شود که یا مردان به زندان افتاده و یا زنان را از خوشبختی باز دارد.

اصلاً چرا مهریه؟

مهریه در اسلام از زمان های گذشته به عنوان یک سنت وجود داشته و به نوعی تضمین کننده خوشبختی خانم ها بوده است.شاید در آن زمان درمقابل تمامی قوانینی که به نفع مردان وجود داشت، وجود چنین قانونی به نفع زنان بسیار جالب به نظر می رسید اما به واقع چنین قانونی علاوه بر اینکه تضمین کننده خوشبختی خانم ها نبوده بلکه میزان بزهکاری و افراد زندانی را در ایران بالا برده و خود تبدیل به یک مشکل شده است شاید اگر قرار بود حقوق زن و مرد با هم برابر شود دادن حق طلاق به زنان هم بهترین راهکار بود اما جدا از این مسائل قانونگذاران به این نتیجه رسیدند تا با اضافه کردن حق انتخاب و بندی در عقدنامه با این حق که زوجین به این نتیجه برسند که مهریه عندالمطالبه بوده و یا عندالاستطاعه به نوعی بار مهریه سنگین را برداشته اند اما وجود این قانون هم نتوانسته است انتظارات را برآورده کند.

مهریه عندالاستطاعه چیست؟

درواقع روشی است که اگر زمانی کار به طلاق کشیده شد خانم با درخواست مهریه خود باید در حد توان شوهر از او مهریه گرفته و اگر مرد توانایی پرداخت را نداشت به صورت قسط بندی و یا روش های دیگر مهریه زن پرداخت شود اما از مزایای این روش عدم زندانی شدن مرد بوده و البته برخی این را نقطه ضعفی میدانند که با این روش آن حق مهریه از خانم ها گرفته شده است. اما آیا به واقع مهریه ضامن خوشبختی میباشد؟! معلوم است که خیر! این بحث ها همه و همه نمی تواند ضامن خوشبختی باشد بلکه تنها انتخاب درست و با دقت و داشتن هدف برای زندگی می تواند ضامن خوشبختی دختران و پسران بوده و اصلاً کاری با مهریه ازدواج در این میان وجود ندارد البته گرچه همین بحث ها بر سر مهریه در جلسات خواستگاری اولین جرقه های اختلافات بین خانواده دختر و پسر را می زند.

منبع:مشاوره ازدواج-مهریه و شرایط و ضوابط آن







مهریه,جلسه خواستگاری,طلاق,
تاريخ : شنبه 29 مهر 1402 | 13:37 | نویسنده : dr saba
طلاق عاطفی
طلاق عاطفی

طلاق عاطفی

کلمه طلاق عاطفی شاید برای بسیاری از مردم واژه جدیدی باشد. بسیاری از مردم، طلاق را به معنی جدایی کامل زن و شوهر و از هم‌گسیختن کامل زندگی مشترک می‌دانند، اما واقعیت این است که برای بسیاری از زوجین آینده فرزندان، آبرو و حیثیت خانوادگی و آینده مبهم زندگی بعد از طلاق و ترس از این آینده مبهم موضوعاتی هستند که مانع از جدایی کامل آنها از همدیگر شده است. این زوجین در کنار همدیگر زندگی می‌کنند، اما در اصل از هم طلاق گرفته‌اند، که اصطلاحا به این نوع طلاق، طلاق عاطفی گفته می‌شود. فرق این نوع طلاق با طلاق رسمی این است که این نوع طلاق در هیچ کجا و توسط هیچ اداره و سازمان مشخصی ثبت نمی‌شود، به همین دلیل هیچ آمار دقیق و روشنی از این نوع طلاق وجود ندارد. اما تحقیقات شخصی مولف و چند پژوهش دیگر که توسط برخی مراکز دانشگاهی انجام شده است، حاکی از درصد شیوع بسیار زیاد طلاق عاطفی می‌باشد. پایین بودن میزان رضایت زناشویی یکی از نشانه‌های اصلی طلاق عاطفی است. شاید باورکردنی نباشد که بدانید اگر یک سازمان اجتماعی رسمی وجود داشته باشد که مسئولیت سرپرستی خانم‌ها را بعد از طلاق به عهده بگیرد، به یکباره درصد بسیار زیادی از خانواده‌ها از هم جدا می‌شدند و آمار طلاق به حدود ۸۰ یا ۹۰ درصد می‌رسید، یعنی در واقع می‌توانیم بگوییم که تنها عاملی که باعث حفظ خانواده‌ها شده است، ترس از آینده مبهم زندگی پس از طلاق برای خانم‌ها است، در حالی که نباید اینطور باشد. باید عشق و علاقه زوجین عامل ادامه‌دهنده زندگی باشد، نه ترس از آینده مبهم. این وضعیت یعنی این‌که اکثر زندگی‌های مشترک اجباری هستند و شاید زوجین به طور داوطلبانه و ارادی یکدیگر را انتخاب کرده باشند، اما در حال حاضر به صورت اجباری با هم زندگی می‌کنند. حال تصور کنید که وقتی دو نفر به طور اجباری در کنار یکدیگر زندگی کنند، چه مسائل و مشکلاتی ممکن است برای آنها به وجود بیاید. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که اگر مجددا در شرایط انتخاب همسر قرار بگیرید، آیا باز هم همسر فعلی خود را انتخاب می‌کنید یا خیر؟

اگر چنانچه تمایلی به انتخاب همسر فعلی خود ندارید، شما هم در معرض طلاق عاطفی هستید. اما طلاق عاطفی هم مانند سایر حالات انسان دارای سلسله‌مراتبی است که برخی از افراد در حالت ضعیف و برخی هم در حالت شدید قرار دارند. به هر حال طلاق عاطفی در هر شرایطی که باشد، یکی از علائم کمرنگ‌شدن عشق و علاقه، سرد شدن روابط خانوادگی و زمینه‌ساز گرایش به روابط پنهان می‌باشد. طلاق عاطفی اگرچه به صورت خفیف هم باشد، باید از طریق مراجعه به یک روان‌شناس متخصص شناسایی، علل و عوامل به‌وجود آورنده آن مشخص و در جهت از بین بردن کامل آن اقدام لازم صورت پذیرد. هیچ یک از ازدواج‌ها یک شبه به طلاق منتهی نشده‌اند و هیچ یک از روابط پنهان نیز یک شبه شکل نگرفته‌اند، بلکه از مدت‌ها قبل ریشه‌ها و عوامل به‌وجود آورنده آن در خانواده به وجود آمده، اما زوجین نسبت به آن بی‌تفاوت بوده‌اند. بنابراین زمانی متوجه مشکل شده‌اند که دیگر خیلی دیر شده است. آمار طلاق عاطفی در جامعه ما بسیار بالاست. یعنی این‌که بسیاری از زوجین از ازدواج خود اظهار پشیمانی و نارضایتی می‌کنند. ازدواج در سنین پایین، توجه بیش از حد به ظواهر، عدم تناسب سنی، عدم تناسب تحصیلی، عدم تناسب اقتصادی خانواده‌ها و… برخی از علت‌های این نارضایتی هستند. اما در این فصل هدف ما بررسی علل و عوامل به وجود آورنده طلاق عاطفی نیست. این علل و عوامل را در جای خود مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم. در این‌جا هدف ما صرفا شناسایی ماهیت طلاق عاطفی و هشدار در زمینه میزان شیوع رو به افزایش آن است. و از همه مهم‌تر این که طلاق عاطفی زمینه‌ساز به وجود آمدن اختلافات خانوادگی، سردی روابط بین زوجین و در نهایت امر بوجود آ‌مدن روابط پنهان می‌باشند.

طلاق عاطفی ذاتا یک پدیده مخرب و زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دیگر می‌باشد. اعتیاد رابطه بسیار نزدیکی با طلاق عاطفی دارد. اگر کانون خانواده گرم و پرمحبت باشد، تمام نیازهای عاطفی و روانی زوجین را تامین می‌کند و زوجین نیازی به جشن‌ها و همنشینی‌های مجردی ندارند که در بسیاری از موارد این جشن‌ها و همنشینی‌ها زمینه‌ساز گرایش به طرف مصرف مواد مخدر می‌شوند. افسردگی، اضطراب، احساس کسالت و سردرگمی، فرار از منزل همگی آثار و نتایج نشئت گرفته از طلاق عاطفی می‌باشند. حال تصور کنید با این طیف وسیع عوارض و مشکلات و با توجه به این شیوع بسیار گسترده، آیا می‌توانیم به سادگی از کنار آن بگذریم؟ آیا سرمایه‌گذاری در جهت کاهش این آسیب اجتماعی بر همه فعالیت‌های دیگر ارجحیت ندارد؟

منبع:مشاوره ازدواج-طلاق عاطفی







طلاق,طلاق گرفتن,طلاق عاطفی,
تاريخ : سه شنبه 25 بهمن 1401 | 13:20 | نویسنده : dr saba
نشانه های طلاق : نشانه ظریف غرق شدن زوج که هیچ کس به آن توجه نمی کند
نشانه های طلاق : نشانه ظریف غرق شدن زوج که هیچ کس به آن توجه نمی کند

نشانه های طلاق فقط جنسی است؟ عوامل کمتر آشکارتر از فقدان رابطه جنسی، مشاجرات مداوم یا خیانت نیز می توانند پایان یک داستان عاشقانه را تسریع کنند و نشانه های پایان زندگی مشترک است.

نشانه های طلاق
اگر این رفتارها را در همسرتان تشخیص دادید مراقب باشید

نشانه های مطمئنی وجود دارد که یک رابطه در حال پایان است. مثلا وقتی زن و شوهر نمی توانند همدیگر را تحمل کنند، مدام دعوا می شود یا زندگی دوگانه ای دارند. با این حال، نگرش های کوچک روزانه وجود دارد که بدون ایجاد سوء ظن، آن را تضعیف می کند.

حرف طلاق را دعوا مطرح کردن، نشانه نارضایتی و هشدار است.

اگر بدانیم چگونه این علائم را زود تشخیص دهیم، می‌توانیم آن پیوند را با آسیب جانبی کمی پایان دهیم یا اگر فکر می‌کنیم ارزش مبارزه برای آن را دارد، آن را از ورطه نجات دهیم. ارنستو ایگلسیاس، روانشناس با ۳۰ سال تجربه در زمینه زوج درمانی و اختلالات شخصیت، می گوید:

همه چیز به پیمان هایی که بین آنها وجود دارد و توانایی تجدید خلاقانه آنها بستگی دارد . این لیست ممکن است شما را از آنچه در مورد آن صحبت می کنیم آگاه کند.

نشانه های طلاق نشانه ظریف غرق شدن زوج که هیچ کس به آن توجه نمی کند
۱. در گذشته لنگر انداخته زندگی کنید
برخی از نظرات می توانند به این معنا باشند که برای شریک زندگی شما، هر زمان گذشته بهتر بوده است. این در مورد کسانی است که از یادآوری سابق خود دست نمی کشند، یک اتفاق عادی اگر گهگاهی اتفاق بیفتد – تجربیات و صمیمیت های مشترک دارند – اما در قالب کنایه های مکرر می تواند به معنای دو چیز باشد: اینکه صفحه وجود نداشته باشد. برگشته است یا اینکه او دوباره ظاهر شده است.

به طور کلی، پشت بسیاری از یادآوری های گذشته ممکن است یک سرزنش وجود داشته باشد. «وقتی در مشاجره با شریک زندگی تان گرفتار شده اید و احساس می کنید در حال شکست خوردن هستید، از ترفند گذشته استفاده می کنید. این نتیجه آن این است که مشاجره به چیزی تبدیل می شود که ما را دور می کند و باعث می شود احساس کنیم دیگر یک تیم نیستیم.

۲. دوستان (بسیاری) جدیدی پیدا می کند
مطالعه ای از دانشگاه جورجیا (ایالات متحده آمریکا) نشان می دهد که اطراف خود با دوستان برای یک زوج ثروتمند است . مطالعه دیگری که در مجله Martal and Family Therapy منتشر شده است ، تأیید می‌کند که داشتن فضای جداگانه برای هر یک از آنها مزایایی برای ثبات زوجین به همراه دارد. یک چیز دیگر این است که آن دوستی های شخصی از ناکجاآباد به وجود می آیند و شروع به گرفتن تمام فضا می کنند.

با افزایش تنش، تعامل بین این دو ضعیف می‌شود و توجه آن‌ها به یکدیگر جای خود را به خیال‌پردازی‌هایی می‌دهد که هرکدام درباره زندگی جدیدشان دور از شریک فعلی‌شان دارند.

دکتر دادخواه می‌گوید:

«در اینجا معمولاً جستجویی، به صورت احساسی یا فیزیکی، برای فردی غیر از شریک زندگی‌تان آغاز می‌شود تا ارتباط برقرار کند و به نیاز و کمبودهای عاطفی خود پاسخ دهد.»

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه
۳. به فضای شخصی شما احترام نمی گذارد
درست برعکس موارد بالا. اشکالی ندارد که یک تخت، مبل یا میز ناهارخوری مشترک داشته باشید. اما وقتی در شرایط آرامش و جدایی، قانون زیرزمینی تنها ماندن برآورده نشود، تاریخ تغییر می کند. شما نمی توانید تمام روز بالای سر کسی باشید: حتی کوالاها نیز خسته می شوند.

همانطور که مانوئل فرناندز آنتون، روانشناس و سکسولوژیست بالینی، در وبلاگ El Rincón del Hombre می نویسد ، یک سوال وابستگی، ناامنی یا حسادت ممکن است زیربنای آن باشد:

“کسی که سعی می کند همسر خود را همیشه از ترس از دست دادن او را تحت سلطه خود درآورد، معمولا در نهایت باعث تحریک می شود. دقیقاً از چیزی که می‌خواهد اجتناب کند.»

منبع:مشاوره خانواده-نشانه های طلاق : نشانه ظریف غرق شدن زوج که هیچ کس به آن توجه نمی کند







نشانه های طلاق,طلاق عاطفی در مردان,طلاق,
تاريخ : يکشنبه 2 بهمن 1401 | 20:34 | نویسنده : dr saba
۱۱ اثرات مثبت طلاق برای کودکان | نکاتی برای کمک به فرزندان
۱۱ اثرات مثبت طلاق برای کودکان | نکاتی برای کمک به فرزندان

اثرات مثبت طلاق برای کودکان نکته ای است که معمولا به آن توجه نمی شود. بسیاری از ما از طریق تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی یا اخبار از ناخوشایندی طلاق آگاه هستیم.

علاوه بر این دوستان، اقوام و همکارانی داریم که طلاق های سختی را پشت سر گذاشته اند. در نتیجه، تصور اینکه چه زمانی طلاق برای کودکان مفید است، ممکن است دشوار باشد.

به شرطی که هر دو والدین در طول رویدادی که در نهایت زندگی خود و فرزندشان را تغییر می‌دهد، واقعاً گام بردارند و حمایت لازم را از فرزندان خود ارائه کنند، طلاق آسیب کم تری را به همراه دارد.

اثرات مثبت طلاق برای کودکان و نقش مشاور
البته توجه داشته باشید که طلاق همیشه برای کودک « بد» می باشد و آسیب هایی را به همراه دارد. اما اگر طلاق درست صورت بگیرد و طرفین به کودک اهمیت بدهند می توانند اثرات مثبت طلاق برای کودکان را به همراه داشته باشد بنابراین حتما پس از طلاق با مشاور صحبت کنید تا کودک خود را در بهترین شرایط بزرگ کنید.

آنچه مهم‌تر از همه به یاد داشته باشید این است که همیشه نمی‌توان فرزندان را در خانواده‌ای با دو والد شاد بزرگ کرد.

وقتی والدین نمی توانند به موارد فوق دست یابند، فرزندانشان بهتر است به جای زندگی با دو بزرگسال ناراضی زیر یک سقف، با دو والدین شاد در دو خانواده جداگانه زندگی کنند. طلاق در این شرایط می تواند برای کودکان مفید باشد.

۱. حذف سوء استفاده
متأسفانه والدین می توانند از یکدیگر و همچنین فرزندان خود سوء استفاده کنند. بدیهی است که حذف کودکان از چنین محیط های سمی از چندین جهت برای آن ها مفید است.

۲. از بین رفتن تنش | اثرات مثبت طلاق برای کودکان
وقتی تنش در محیط خانه از بین می رود، بچه ها آرام تر می شوند. رفتارهای کودکان اغلب با سطح تنش در فضای خانه‌ منطبق است. هنگامی که طلاق جدایی رخ می دهد، شدت تنش در محیط محو می شود و رفتارهای کودکان آرام تر می شود.

۳. انعطاف پذیرتر و سازگارتر
فرزندان طلاق باید راهبردهای مقابله‌ای را ایجاد کنند که همسالان شان تا سال‌ها بعد با آن‌ها مواجه نمی‌شوند. علاوه بر این، فرزندان والدین مطلقه با شرایط مختلف سبک زندگی سازگارتر می شوند. آن ها با موفقیت و به طور منظم بین خانه مادر و خانه پدر جابه جا می شوند.

۴. همدلی
تغییری که طلاق در خانواده‌هایشان ایجاد می‌کند، باعث می‌شود که برخی از فرزندان والدین مطلقه نسبت به مشکلات دیگران دلسوزی بیشتری داشته باشند. وقتی همسالانشان مشکلات خانوادگی دارند، فرزندان والدین طلاق گرفته می توانند با آن مشکلات ارتباط برقرار کنند.

با دیدن طلاق والدین خود، بسیاری از کودکان از تجربیات آن ها استفاده می کنند و آن را در موقعیت های دیگر به کار می برند. بنابراین، به عنوان مثال، اگر ببینند که یکی از دوستان خود دچار مشکل شده است، اغلب به او کمک می کنند. بنابراین شخصیت حمایت کننده پیدا می کنند.

۵. خودکفایی
یکی از مهم ترین اثرات مثبت طلاق برای کودکان خودکفایی می باشد. زیرا هر دو والد مطلقه اغلب پس از جدایی به طور تمام وقت کار می کنند تا بتوانند زندگی خود را اداره کنند. در چنین شرایطی، کودکان بیشتر به خود متکی می شوند. بسیاری از کودکان طلاق اغلب از مدرسه یا فعالیت های بعد از مدرسه به خانه باز می گردند قبل از اینکه والدینشان از سر کار برگردند.

آن‌ها یاد می‌گیرند که «از خود دفاع کنند». اغلب، آن ها شروع به انجام کارهای خانه می کنند، وعده های غذایی خود را درست می کنند.

۶. والدین مطلقه به فرزندان خود الگو می‌دهند که آن ها شایسته داشتن یک رابطه مناسب هستند
در این صورت طلاق به فرزندان نشان می‌دهند که به ازدواج ناسالم یا ناخوشایند رضایت ندهند. پس از طلاق، در نهایت والدین مطلقه روابط جدیدی را آغاز می کنند. در نتیجه، کودکان شاهد خوشحالی والدین خود هستند که فرصت‌های الگوسازی عالی را برای کودکان فراهم می‌کنند.

۷. رابطه بهتر والدین با فرزند
با حضانت مشترک، فرزندان والدین مطلقه این فرصت را دارند که هر یک از والدین را به عنوان یک والد کامل و مطمئن تجربه کنند. در خانواده هایی که طلاق ندارند، بسیاری از والدین فقط «حضور» هستند اما تعامل معناداری با فرزندان خود ندارند. هنگامی که هر دو والد با هم هستند، یکی از آن ها اکثر وظایف تربیتی یا تربیتی را بر عهده می گیرد.

پس از وقوع طلاق، زمانی که فرزندان ملاقات و اشتراک زمانی خود را با والدین مربوطه خود تجربه می کنند، هر یک از والدین کاملاً روی آن ها تمرکز می کنند. آن‌ها این فرصت را دارند که در سطح عمیق‌تری نسبت به همسالان خود که طلاق نگرفته‌اند، درباره والدین خود بیاموزند، زیرا زمان زیادی را با هر فرد والدینی می‌گذرانند.

۸. ازدواج ایده آل نیست
با مشاهده تأثیرات طلاق بر والدین و سبک زندگی آن ها، فرزندان والدین مطلقه درک بالایی در مورد اهمیت پایداری ازدواج دارند و احتمالاً اهمیت بیشتری برای آن قائل هستند، این اثرات مثبت طلاق برای کودکان به آن ها یاد می دهد تا بتوانند درست تصمیم بگیرند و درک کنند که رابطه مشکلاتی می تواند وجود داشته باشد.


اثرات مثبت طلاق برای فرزندان
۹. روابط نزدیک تر با خواهر و برادرشان |فواید طلاق برای فرزندان
بچه های طلاق اغلب رابطه شان با خواهر و برادرشان قوی تر می شود. هیچ کس بهتر از خواهر و برادرش نمی داند که هنگام طلاق والدینشان چه می گذرند.

منبع:کانون مشاوران ایران-۱۱ اثرات مثبت طلاق برای کودکان | نکاتی برای کمک به فرزندان







اثرات منفی طلاق برای فرزندان,طلاق,اثرات طلاق برای کودکان,
تاريخ : دوشنبه 26 دی 1401 | 19:29 | نویسنده : dr saba
۵ مراحل طلاق عاطفی و درمان آن
۵ مراحل طلاق عاطفی و درمان آن

مراحل طلاق عاطفی، نشانه های طلاق عاطفی شامل مراحلی می باشد که افراد به مرور آن را پشت سر می گذارند و به مرور از هم سرد می شوند.

طلاق از نظر شدت استرس بالاتر از ترس از مرگ قرار دارد و اغلب با عوامل استرس زا دیگر مانند اختلافات زناشویی، مشکلات مالی جدی، نقل مکان، تک فرزندی، ضررهای متعدد و دعواهای شدید همراه می باشد.

با آگاهی، این فرآیند و مراحل طلاق عاطفی می تواند بسیار راحت تر از چیزی که تصور می کنید طی شود. اگرچه آسان نیست، اما آگاهی و جلسات مشاوره در دراز مدت به شما کمک می کند که احساس بهتری داشته و از تجربه خود درس بگیرید.

مراحل طلاق عاطفی و پایان رابطه
هنگامی که یک رابطه به پایان می رسد، افراد احساسات متناقضی را تجربه می کنند، زیرا در تلاش برای درک بهترین راه برای پیشرفت هستند. این فشار با آگاهی از این امر که هر قدم برداشته شده ممکن است بر آینده و رفاه آن ها تأثیر بگذارد، ترکیب می شود.

در طی تمام مراحل طلاق عاطفی گفته شده تکیه بر دوستان و خانواده خوب برای حمایت کمک می کند تا از این موانع عاطفی عبور کنید. مشاوره حرفه ای می تواند در تمام مدت کنار شما بوده و استرس، اضطراب و افسردگی شما را کاهش دهد.

مرحله اول: انکار و سرزنش
در ابتدا زوجین شروع به سرزنش یکدیگر برای مشکلات گذشته، حال و حتی آینده می کنند. تصویر منفی از خود، احساسات مبهم، نارضایتی، خشم، اضطراب، خلق افسرده، احساس ناراحتی، احساس گناه از نشانه های این مرحله می باشد.

نقش مشاور در این مرحله اهمیت زیادی دارد. مشاور باید حس کنترل زندگی زوجین را تقویت کند، ترس آن ها را از روند جدایی را خنثی کند و مشاوره های لازم پیش از طلاق را نیز برای آن ها فراهم کند.

اگر در حال تجربه انکار هستید، ممکن است از دوستان و خانواده کناره گیری کنید و بخواهید تنها باشید تا از تصمیم گیری های مهم اجتناب کنید. با این حال، گاهی اوقات تأخیر در رویارویی با مسائل می تواند مشکلات بزرگ تری ایجاد کند. اغلب مواقع بسیاری از مسائل احساسی‌ هستند و باید به مشاور مراجعه کنید.

مراحل طلاق عاطفی: سوگواری و افسردگی
افسردگی ناشی از غم، اندوه و تنهایی است. اکثر افراد در روند مراحل طلاق عاطفی سطحی از افسردگی را تجربه خواهند کرد. در این مرجله ممکن است هدف زندگی را زیر سوال ببرید و احساس کنید از جامعه جدا شده اید. حتی ممکن است در مورد آزار رساندن به بچه ها و کسانی که دوستشان دارید احساس گناه کنید.

افسردگی مانند پوچی می تواند فلج کننده باشد. گاهی اوقات افراد در افسردگی گیر می کنند و نمی توانند به آن غلبه کنند. اجازه ندهید این دوره خیلی طولانی شود و برای کمک تماس بگیرید.

مشاور در این مرحله از مراحل طلاق به زوجین اجازه می دهد تا روند سوگواری را طی کنند، زوجین را از نگرش بیچارگی نجات می دهد و به آن ها کمک می کند فرآیند غم و اندوه را بپذیرند.


مراحل طلاق عاطفی
مرحله سوم: خشم و کینه
در پس خشم، ترس ها و عدم اطمینان زیادی در مورد آینده، امور مالی و امید به آینده وجود دارد. در این مرجله یکی از طرفین یا هر دو در حال ابراز نارضایتی یا عدم اطمینان از رابطه، تنش و احساسات هیجانی هستند.

نقش های مشاور در این مرحله از مراحل طلاق عاطفی عبارت است از: خنثی کردن خشم زوجین، هدایت انرژی خشم، بهبود توانایی تصمیم گیری زوجین، بهبود مهارت های کوتاه مدت و بلندمدت حل مسئله برای زوجین.

خشم ناشی از دروغ گفتن، خیانت، طرد شدن، فریب خوردن، سوء تفاهم یا رها شدن است. این ناشی از آن است که توسط شخصی که به آن اعتماد دارید به یک مکان بد فشار آورده شوید.

ممکن است از دست خود عصبانی، ناامید و خشمگین باشید، برخی از افراد طلاق و جدایی را نوعی مجازات می دانند.

مرحله چهارم: مجرد بودن و تصمیم به طلاق
تجربه جدید استقلال، امتحان کردن فعالیت های جدید، تصمیم گیری آزاد، افزایش اعتماد به نفس، بهبود تصویر از خود و بازگشت به نقش های قبلی از ویژگی های این مرحله می باشد.

نقش های مشاور یا میانجی در این مرحله نیز بسیار زیاد است. بهبود مهارت‌های ارتباط مستقیم زوجین، افزایش مهارت‌های همکاری، بازیابی روابط و کمک به زوجین در برنامه‌ریزی بلندمدت از کمک های مشاور در این دوران است.

مشاور باید زمان مناسبی را برای میانجیگری کارآمد و کم دردسر انتخاب کند تا اطمینان حاصل شود که زوجین در فاز عاطفی نسبتاً خوبی قرار دارند.

مرحله پنجم: شروع های جدید و تصمیم گیری
در این مرحله از مراحل طلاق عاطفی خود مداری و خودآرامشدن، کنترل داشتن، برنامه ریزی و تعهدات بلندمدت، پذیرش پایان ازدواج و ایجاد توافق شکل می گیرد و فرد می تواند برای آینده خود تصمیم بگیرد و استقلال بیش تری داشته باشد.

به مرور شما با طلاق کنار می آیید و شرایط را درک می کنید، متوجه می شوید که روزهای خوب بیشتری از روزهای بد داری. می خواهید با دوستان خود وقت بگذرانید و دوستان جدیدی پیدا کنید. در مورد برنامه ریزی و آینده احساس خوش بینی می کنید.

این بدین معنی است که قبول می کنید که زندگی بدون شریک سابقتان نیز به جلو می رود.

منبع:کانون مشاوران ایران-۵ مراحل طلاق عاطفی و درمان آن







طلاق,طلاق و جدایی,طلاق عاطفی,
تاريخ : سه شنبه 8 آذر 1401 | 20:35 | نویسنده : dr saba
طلاق بگیرم یا نه؟ می خوام طلاق بگیرم ولی دلم …
طلاق بگیرم یا نه؟ می خوام طلاق بگیرم ولی دلم …

طلاق بگیرم یا نه؟ می خوام طلاق بگیرم ولی دلم …

طلاق بگیرم یا نه؟ سوالی بسیار آشنا برای افراد متاهل می باشد که در زندگی مشترک شان به رضایت زناشویی نرسیده اند و از این که راه حلی برای مشکلات شان پیدا کنند ناامید شده اند.

پروسه طلاق از زمانی که فرد تصمیم به طلاق می گیرد تا زمانی که در دادگاه به صورت دادخواست طلاق در می آید و عملی می شود بسیار وقت گیر و زمان بر می باشد، متاسفانه این روند در صورتی که فرزند داشته باشید بسیار حساس تر می شود. به همین دلیل قبل از آن که تصمیم در مورد طلاق به تغییراتی که بعد از جدایی از همسرتان به وجود می آید توجه کنید و با آگاهی کامل اقدام به جدایی نمایید.

در صورتی که با پرسش طلاق بگیرم یا نه درگیر هستید و نمی توانید تصمیم بگیرید این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید تا با دید روشن تری به این قضیه توجه داشته باشید.

نگرش مردم و جامعه در مورد طلاق
قبل از آن که بخواهید به پرسش طلاق بگیرم یا نه پاسخ درستی بدهید باید این موضوع را در جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهید، یکی از جنبه های منفی طلاق گرفتن نگاه منفی مردم و اطرافیان به این موضوع می باشد ممکن است که بگویید نگرش جامعه اهمیتی برای شما ندارد، این طرز فکر مشکلی ندارد بلکه یک نوع مزیت اخلاقی است. اما مشکل زمانی شروع می شود که در مناسبات اجتماعی قرار می گیرد و در آن جا با مشکلاتی رو به رو می شوید زیرا بعد از طلاق بسیاری از افراد به افرادی گوشه گیر و منزی تبدیل می شوند و در این جلسات نمی توانند حضوری فعال داشته باشند.

یکی از مواردی که قبل از طلاق گرفتن باید به آن توجه داشته باشید این است که طلاق چه تاثیری بر روی روابط شما و حضورتان در جامعه خواهد گذاشت در صورتی که قضاوت مردم برای شما اهمیت بسیاری دارد این موضوع در جنبه های مختلف زندگی تان اثر منفی می گذارد، نگاه جامعه به شخص طلاق گرفته تنها یک نگاه از بیرون نمی باشد بلکه ممکن است باعث شود که شما در شرایط روحی و روانی نامناسبی قرار بگیرید.

طلاق بگیرم یا نه؟ می خوام طلاق بگیرم ولی دلم ...
پویایی های روانی طلاق
معجزه روانکاوی طلاق
طلاق بگیرم یا نه؟ مشکلات جنسی
یکی از عوامل مهمی که باعث جدایی زوجین از یکدیگر و تصمیم به طلاق می شود عدم رضایت زناشویی در زمینه روابط جنسی می باشد، رابطه های پر هیجان بین شما و همسرتان تنها خاطراتی هستند که اختصاص به اوایل ازدواج دارند و به سال های آغاز ازدواج مربوط می شوند. شاید فکر کنید که بعد از طلاق موقعیت شما دشوارتر از اکنون نخواهد شد و ممکن است از نظر جنسی در وضعیت بهتری قرار گیرید و بتوانید شور و حالی جنسی که در سال های اولیه زندگی داشته اید با فرد دیگری تجربه کنید.

اگر چه در ابتدا طلاق به نظر می رسد که آزادی و حق انتخاب بیشتری خواهید داشت و در رابطه جنسی با محدودیت هایی رو به رو نمی شوید اما در مقابل امنیت جنسی تان را با شریک جنسی مطمئن از دست خواهید داد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-طلاق بگیرم یا نه؟ می خوام طلاق بگیرم ولی دلم …







طلاق,فرزندان طلاق,جدایی زوجین,
تاريخ : سه شنبه 8 شهريور 1401 | 14:29 | نویسنده : dr saba
بدترین سن بچه ها برای طلاق| بهترین برخورد با کودک طلاق
بدترین سن بچه ها برای طلاق| بهترین برخورد با کودک طلاق

سنین بین 2 تا 4 سالگی بدترین سن بچه ها برای طلاق در نظر گرفته می شود، زیرا این زمانی است که والدین بیشترین نقش را در رشد آن ها دارند.

بعد از 3 سالگی، به نظر می‌رسد که احتمال آسیب‌های عاطفی طلاق در حدود 11 سالگی به اوج خود می‌رسد. در این سن آن ها وابستگی عمیقی به والدین و خانواده به عنوان یک واحد ایجاد کرده اند. در عین حال، آن ها عمیقاً خودمحور هستند، که باعث می شود فروپاشی خانواده را درونی کنند.

درگیری والدین به ویژه اگر در مقابل کودکان اتفاق بیفتد بسیار آسیب زا می شود. بدترین حالت آن زمانی است که والدین از طریق کودک با یکدیگر ارتباط برقرار کنند یا از کودک برای آسیب زدن به یکدیگر استفاده می کنند. اگر درگیری میان زوجین بسیار شدید باشد حتی می توان گفت که طلاق به نفع کودک می باشد.

طلاق چگونه بر کودکان بزرگتر تأثیر می گذارد
بدترین چیز برای یک بچه این است که بعد از طلاق، یکی از والدین از رابطه خارج شود. طبیعی است که کودکی که والدینش غایب است از خود می پرسد: «مشکل من چیست که تو مرا دوست نداری؟» و مشکل را به خودش مرتبط می داند.

وقتی کودک به بلوغ می‌رسد، پتانسیل بیشتری برای پذیرش و درک طلاق والدین دارد.حتی در برخی از موارد نوجوانان مدافع طلاق والدینشان بوده اند و عاقلانه تر از والدین خود رفتار می کنند.

در طول طلاق، والدین اغلب چنان درگیر احساسات غم، خشم، ترس و سردرگمی می شوند که به سختی می تواند احساسات خود را مدیریت کنند، چه رسد به احساسات فرزندانشان.

کمک به کودکان بزرگسال برای مقابله با طلاق
راه های زیادی وجود دارد که والدین می توانند به فرزندان بزرگسال خود کمک کنند تا با طلاق کنار بیایند. اولاً، والدین باید بدانند که طلاق آن ها بر فرزندان آن ها تأثیر می گذارد. اولین کار این است که باید به آنچه کودکانشان می گویند گوش دهند. تحقیقات نشان می دهد که شنیده شدن به بهبودی فرد کمک می کند.

جشن‌ها و سنت‌هایی برای تعطیلات، تولد، فارغ‌التحصیلی، عروسی و تولد وجود دارد که ممکن است هرگز به عنوان یک خانواده تکرار نشوند، بچه های بالغ آسیب هایی را تجربه می کنند بنابراین از تحقیر والد دیگر و استفاده از فرزند بزرگسال خود به عنوان محرم درد و دل خود بپرهیزید. علاوه بر این از تلاش برای وادار کردن آن ها به انتخاب طرف خودداری کنید و آن ها را به طرف خود نکشید زیرا ممکن است احساس گناه نسبت به والد دیگر پیدا کنند.

بچه های طلاق در بزرگسالی
افرادی که والدینشان درگیر طلاق بوده اند در بزرگسالی نسبت به زندگی مشترک دید خوبی ندارند. این نگرش باعث می شود که رابطه سالم و موفقی را تجربه نکنند.

چالش هایی که فرزندان طلاق در بزرگسالی با آن روبرو می شوند
از بسیاری جهات، فرزندان والدین طلاق می توانند احساس کنند که سال ها از زندگی خود را از دست داده اند. اثرات طلاق بر والدین و فرزندان ویرانگر است و باعث تضعیف رابطه والدین و فرزندان می شود . کودکان نوپا که والدین آن ها طلاق گرفته اند ممکن است مشکل خواب را تجربه کنند.

مشکلات مربوط به اعتماد
برخورد با طلاق والدین در بزرگسالی برای افرادی که به تازگی وارد بزرگسالی شده اند اعصاب خردکن است. یکی از اثرات روانی طلاق بر کودکان این است که اغلب با مسائل اعتماد دست و پنجه نرم می کنند.

مشاوره برای فرزندان طلاق تنها راه برای اطمینان از بهبودی آن ها از اثرات مخرب طلاق است، مشاوران قادر به ایجاد روابط پایدار و رضایت بخش می باشند.

اعتیاد| تاثیر طلاق بر فرزند دختر
یکی از چالش های اصلی طلاق این است که فرزندان طلاق اغلب دچار آسیب های روانی می شوند.

فرزندان طلاق نسبت به همسالان خود که بخشی از خانواده های شاد هستند، بیشتر مستعد سوء مصرف مواد می شوند. تلاش برای پر کردن خلاءهای عاطفی و معنوی، ممکن است باعث شود فرزندان برای رهایی به الکل و مواد مخدر روی آورند.

منبع:کانون مشاوران ایران-بدترین سن بچه ها برای طلاق| بهترین برخورد با کودک طلاق







طلاق,فرزندان طلاق,کودک طلاق,
تاريخ : يکشنبه 30 مرداد 1401 | 10:00 | نویسنده : dr saba
تفاوت هایی که ازدواج را به قعر سیاه چاله طلاق می کشاند
تفاوت هایی که ازدواج را به قعر سیاه چاله طلاق می کشاند

گاهی اوقات زوجین پیش از ازدواج متوجه وجود اختلافدر ازدواج نمی شوند و همین امر باعث می شود که پس از ازدواج نتوانند با یکدیگر فعالیت های مشترکی داشته باشند و به مرور از یکدیگر خسته شوند و از هم فاصله بگیرند.

به این مثال توجه کنید:

تنها چند ماه از ازدواج مان گذشته بود که متوجه تفاوت هایمان شدیم. در زمان نامزدی هرکاری می کردیم کنار هم باشیم اما پس از ازدواج متوجه شدم که واقعا خرید کردن با او را دوست ندارم، او ساعت های زیادی در مغازه ها به دنبال لباس می گشت و این امر مرا به شدت کلافه می کرد. اکنون پس از گذشت سی سال ما یاد گرفتیم تا با تفاوت های یکدیگر کنار بیاییم. البته که هنوز هم در خرید کردن همان نظر را داریم!

تفاوت های جنسی
آیا علاقه به خرید به دلیل تفاوت جنسیتی می باشد؟

تقریبا تمام افراد موافق هستند که زن و مرد تفاوت های زیستی دارند اما به همان اندازه که متفاوت هستیم می توانیم مکمل یکدیگر نیز باشیم. ممکن است تفاوت های جنسی وجود داشته باشد اما تفاوت های شخصیتی موضوعی است که باید بر آن تمرکز کرد زیرا ریشه اصلی درگیری ها به آن بر میگردد.

تفاوت های شخصیتی
آیا شنیده اید که می گویند افراد متضاد مانند آهن ربا هم را جذب می کنند؟

بر اساس مطالعاتی که انجام شده است این امر واقعیت دارد، مراجعین زیادی داشته ام که در ابتدا از این تفاوت ها لذت می بردند اما به مرور همین تفاوت ها باعث درگیری آن ها شده است، به صحبت های زیر دقت کنید تا بیش تر متوجه این امر بشوید:

من(نهال) و سینا سال ها پیش باهم آشنا شدیم سینا به شدت آرام و درونگرا بود درحالی که من پرحرف و اجتماعی بودم او گوش بسیار خوبی برای حرف های من بود، او به تمام حرف های من گوش میداد، هرگز به ساعتش نگاه نمی کرد و بودن در کنار او به من آرامش بسیار زیادی می داد. تنها چند ماه از ازدواج ما گذشته بود که همین تفاوت ها به نظر خسته کننده می آمد. کم کم سینا به نظرم مثل یک پیرمرد خسته کننده شده بود که هیچ برنامه ای برای آینده نداره و ترجیح می ده که تمام وقت خودش رو توی خونه باشه.

این داستان در جلسات زیادی تکرار می شود و معمولا هر دو زوج از این تفاوت ها شکایت دارند.

گام اول: نقاط ضعف و قوت
اولین گام برای زوجین این است که نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی کنند این کار ممکن است دشوار بوده و نیاز باشد تا از مشاور کمک بگیرند، مشاور با پرسیدن سوال و جواب لیستی از نقاط ضعف و قدرت زوجین تهیه می کند.

در شرایطی که زوجین متفاوت از یکدیگر باشند احتمالا نقاط ضعف یکی نقاط قوت دیگری است و بالعکس بنابراین از زوجین خواسته می شود تا به یکدیگر اجازه دهند که در چیزی که خوب هستند فعالیت را به دست بگیرند.

این امر ممکن است دشوار باشد اما باید هردو زوج این گام ابتدایی را با یکدیگر بر دارند.

به طور مثال در داستان نهال و سینا، سینا که در رشته ریاضی تخصص بیش تری داشت اداره امور مالی را در دست گرفت و نهال مسئول خرید و رسیدگی به کلاس بچه ها را به عهده گرفت البته این بدین معنی نیست که نهال هیچ سهمی در امور مالی ندارد و هنوز هم باید در تصمیم های مهم وارد شود و نقش داشته باشد.

منبع:کانون مشاوران ایران-تفاوت هایی که ازدواج را به قعر سیاه چاله طلاق می کشاند







تفاوت های جنسی,تفاوت ها,طلاق,
تاريخ : دوشنبه 30 خرداد 1401 | 22:25 | نویسنده : dr saba
قانون حضانت در طلاق توافقی و غیر توافقی
قانون حضانت در طلاق توافقی و غیر توافقی

تجربه کردن طلاق و این حقیقت که خانواده شما در حال تغییر است، شرایط بسیار سختی می باشد، ولی یک سری مورادی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا احساسات خودتان را در رابطه با موارد صورت گرفته مشخص کنید.

هر چند که توافق های مربوط به حضانت ناخوشایند می باشند یا درک کردن آن سخت می باشد، ولی یک سری مواردی وجود دارند که شما با انجام دادن آنها می توانید از این دوره های سخت عبور کنید.

قانون حضانت در طلاق توافقی و غیر توافقی
از نظر مشاور کو : مرکز مشاوره روانشناسی و مشاوره آنلاین این مطالب می تواند برای گروه زیر مفید باشد:
خانواده شما از هم جدا شود
شما در مورد توافق های مربوط به حضانت نگران باشید
شما می خواهید بدانید که چه کاری باید انجام دهید تا طلاق منطقی باشد
قانون حضانت در طلاق توافقی و غیر توافقی "مشاور کو"
قانون حضانت در طلاق توافقی و غیر توافقی – “مشاور کو”
تغییر کردن همه موارد
زمانی که خانواده شما از هم جدا می شود، این شرایط برای همه افراد خانواده سخت خواهد بود. این اتفاق می تواند بعد از یک دوره طولانی مدت از اختلاف داشتن و احساس بدبختی صورت بگیرد، یا می تواند به محض احساس نگرانی و به وجود آمدن شرایط ناراحت کننده صورت بگیرد.

عواطف موجود کاهش پیدا می کنند
همزمان با تغییر روابط خانوادگی شما، همچنین تعدیلات قابل ملاحظه دیگری صورت خواهند گرفت. هر شخصی واکنش منحصر به فرد خودش را نسبت به موارد در حال اتفاق افتادن خواهد داشت و این واکنش ها می توانند از ناراحتی عمیق تا حتی احساس راحتی متفاوت باشند.

در صورتی که عصبانیت خاصی نسبت به یک فرد دارید، این مورد نرمال می باشد – این یک احساس نرمالی است که شما باید بر روی آن کار کنید.

والدین شما با هم دعوا می کنند
در صورتی که والدین شما در اغلب مواقع جر و بحث و یا دعوا بکنند، ممکن است که آنها پریشان و حواس پرت به نظر برسند و هیچ بخشی از وقت خودشان را به شما اختصاص ندهند.

منبع:مشاورکو:مرکز مشاوره روانشناسی و مشاوره آنلاین-قانون حضانت در طلاق توافقی و غیر توافقی







طلاق,حضانت,طلاق توافقی,
تاريخ : دوشنبه 23 خرداد 1401 | 22:44 | نویسنده : dr saba
پشیمانی بعد از طلاق | چند دلیل برای بازگشت به گذشته
پشیمانی بعد از طلاق | چند دلیل برای بازگشت به گذشته

پشیمانی بعد از طلاق؛ چند دلیل برای بازگشت به گذشته

بسیاری از زوج هایی که از یکدیگر جدا می شوند بعد از طلاق، احساس پشیمانی کرده و تصور می کنند که اشتباه کرده اند. طلاق به معنی جدایی زوجین از یکدیگر به دلیل شکست در زندگی مشترک می باشد.

این افراد در ابتدا با عشق و علاقه دو طرفه تصمیم به ازدواج می گیرند اما گاهی این عشق دوامی ندارد و منجر به طلاق و جدایی می شود.

بعد از طلاق و جدایی احساس های متفاوتی را افراد تجربه می کنند که از مهم ترین آن ها می توان به دلتنگی و پشیمانی اشاره نمود. و آن ها از این که زندگی شان دوام نداشته است و برای خوب شدن روابط شان تلاش نکرده اند دچار عذاب وجدان می شوند.

در این مقاله قصد داریم که علل احساس پشیمانی بعد از طلاق را بررسی کنیم و در پایان نکاتی که باعث می شود این حس در افراد از بین برود را بیان نماییم.

در صورتی که تصمیم به طلاق گرفته اید باید قبل از آن از مشاور کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کند.

الف – پشیمانی بعد از طلاق : نگاه منفی جامعه
در اکثر موارد، جامعه نسبت به افرادی که طلاق گرفته اند دید مثبتی ندارند. اگر در جامعه ای سنتی و پایبند به اصول کلاسیک خانواده زندگی می کنید، نگاه منفی آن ها بیشتر خواهد بود. این دید منفی منجر به تنش های فکری با اجتماع و فشار فکری بر روی فرد مطلقه می شود.

این امر در مورد خانم ها و زن های مطلقه بیش تر است و عذاب وجدان و پشیمانی را برای فرد به همراه خواهد داشت. در این شرایط فرد خودش را مقصر می داند و به خاطر این کار خود را ملامت و سرزنش می کند.

بعد از طلاق، در زندگی فرد مشکلات بسیاری به وجود می آید به طوری که این مشکلات فشار عصبی بسیاری بر روی فرد وارد می کند برخی از آن ها عبارت اند: مشکلات مالی، تنش های روانی، مورد قضاوت قرار گرفتن اطرافیان و حضانت فرزندان.

به خاطر این مشکلات فرد ممکن است تصمیم به بازگشت بگیرد و از طلاق منصرف شده و زندگی اش را ادامه دهد اما توجه داشته باشید در این خصوص نباید عجولانه تصمیم بگیرید. و با بررسی همه جوانب سعی کنید بهترین تصمیم را به کمک مشاور بگیرید.

اشتباهاتی که به طلاق ختم می شوند
اشتباهات مهلک که به طلاق و جدایی ختم می شوند
ب – پشیمانی : تاثیر طلاق بر زندگی فرزندان
طلاق برای فرزندان بسیار دردناک است زیرا به عنوان فرزندان طلاق با چالش های بسیاری رو به رو می شوند. کودکان بسیار حساس هستند و در اکثر موارد با عواقب منفی طلاق رو به رو می شوند. یکی از این عواقب دوری از پدر و مادر و دلتنگی برای آن ها می باشد.

بعد از طلاق نیاز عاطفی کودک که یکی از مهم ترین نیازهای اولیه و اساسی او می باشد برطرف نخواهد شد زیرا فرد حضور پدر و مادر و احساس امنیت خاطر و آرامشی که لازم دارد را نمی تواند بعد از طلاق به طور کامل تجربه کند و این جدایی ضربه عاطفی مهمی به کودک وارد می کند

پدر و مادر به خاطر عشق و علاقه ای که به فرزندشان دارند ممکن است دچار پشیمانی شوند و از طلاق منصرف شوند.

ج – تاثیر طلاق بر ازدواج بعدی شما
بسیاری از افرادی که طلاق گرفته اند بعد از طلاق تصمیم به ازدواج مجدد می گیرند در حالی که ممکن است آثار طلاق از بین نرفته باشد.

ازدواج مجدد به دلایل مختلفی به وجود می آید اما برخی از افراد بدون این که آثار ناشی از جدایی و طلاق را از بین ببرند تصمیم به ازدواج مجدد می گیرند در این حالت در زندگی مشترک جدید با مشکلاتی رو به رو خواهند شد،

زیرا دلایل طلاق شان را به خوبی بررسی نکرده اند و با بی توجهی نسبت به آن تصمیم به ازدواج مجدد گرفته اند.

تصمیم عجولانه آن ها باعث شده تا رفتارهای خود را که بر روی طلاق اثر گذاشته است را نشناخته و همین عدم تغییر رفتار در زندگی جدید مشکل ساز شده و چالش هایی را به همراه خواهد داشت به طور که فرد بعد از طلاق دچار پشیمانی می شود.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-پشیمانی بعد از طلاق | چند دلیل برای بازگشت به گذشته







طلاق,طلاق و جدایی,جدایی زوجین,